خواص پوست پسته + کاربردهای درمانی آن

خواص پوست پسته + کاربردهای درمانی آن: پوست پسته که عموماً به آن هستهٔ پسته نیز گفته می شود، به عنوان یک ضایعات در فرآیند برداشت و مصرف پسته مورد توجه قرار می گیرد. با این حال، این ضایعات دارای خواص و کاربردهای درمانی بسیار ارزشمندی هستند که کمتر به آن پرداخته شده است. در مقاله بازرگانی افرا، به بررسی خواص پوست پسته و کاربردهای آن در حوزه های مختلف، به ویژه در زمینه زیبایی و طب سنتی، خواهیم پرداخت.

 

خواص پوست پسته برای پوست صورت

پوست پسته همانند خود پسته دارای خواصی می باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

خاصیت ضد التهابی

پوست پسته به دلیل وجود ترکیبات طبیعی و آنتی اکسیدان ها، خاصیت ضد التهابی دارد. تحقیقات نشان می دهند که مصرف عصاره ی پوست پسته می تواند موجب کاهش التهاب در پوست شود. این خاصیت به ویژه برای افرادی که با مشکلاتی همچون آکنه و التهاب های پوستی مواجه هستند، مفید می باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه منتشر شده در “مجله تحقیقات پوستی” نشان داد که استفاده از عصاره پوست پسته در هفته های متوالی باعث کاهش قابل توجهی در التهاب و قرمزی پوست صورت شده است.

مرطوب کننده طبیعی

در خواص پوست پسته، خواص مرطوب کنندگی پوست پسته، آن را به یک انتخاب عالی برای شاداب سازی و نرم کنندگی پوست تبدیل کرده است. پوست پسته به دلیل دارا بودن ترکیبات روغنی و مغذی می تواند به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای انواع پوست ها، به ویژه پوست های خشک، عمل کند. با استفاده مستمر از ماسک پوست پسته، افراد می توانند از خشکی و زمختی پوست خود جلوگیری کنند.

خاصیت روشن کنندگی

پوست پسته همچنین از نظر روشن کنندگی پوست دارای خواص قابل توجهی است. ترکیبات موجود در آن می توانند به کاهش لکه های پوستی و تیرگی کمک کنند. بر اساس یک تحقیق جدید، استفاده از ماسک تهیه شده از پودر پوست پسته در ترکیب با زردچوبه و عسل در چند هفته موجب روشن تر شدن پوست و جلوگیری از ایجاد لکه های جدید شده است.

 

پیشنهاد ویژه: می توانید جهت در یافت مشاوره تخصصی رایگان درباره خواص پوست پسته و کاربردهای در مانی آن تماس بگیرید.(کلیک کنید)

 

خواص پوست پسته در طب سنتی

در اینجای مقاله خواص پوست پسته در طب سنتی را بیان می کنیم.

استفاده در داروهای طبیعی

در طب سنتی، پوست پسته به عنوان یکی از داروهای طبیعی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. در بسیاری از کشورها از جمله ایران، پوست پسته به عنوان یک درمان برای مشکلات گوارشی و هاضمه مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات نشان می دهند که پوست پسته غنی از فیبر و ترکیبات مفید دیگری است که می تواند به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک کند. این خواص باعث شده تا مصرف پوست پسته به عنوان یک درمان طبیعی برای مشکلاتی چون نفخ و سوء هاضمه تجویز شود.

کاربرد در درمان بیماری های پوستی

در طب سنتی، پوست پسته به عنوان یکی از مواد مؤثر در درمان بیماری های پوستی مانند اگزما و psoriasis کاربرد دارد. پودر پوست پسته می تواند به عنوان ماسک برای درمان ضایعات پوستی مورد استفاده قرار گیرد. بر اساس گزارشی از یک پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی تهران، استفاده مکرر از این ماسک بهبود قابل توجهی در علائم بیماری های پوستی داشته است.

خواص ضد باکتری و ضد قارچی

یکی دیگر از ویژگی های خواص پوست پسته، خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی آن است. تحقیقات انجام شده نشان می دهند که عصاره پوست پسته می تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی عمل کرده و در پیشگیری و درمان عفونت های باکتریایی و قارچی مؤثر باشد. استفاده از پودر پوست پسته به عنوان شست وشو برای زخم ها و جراحات می تواند به تسریع در روند بهبود آن ها کمک کند.

 

بیشتر بخوانید: نحوه کندن پوست و خشک کردن پسته تازه در خانه (کلیک کنید)

 

کاربرد پوست پسته در صنعت غذایی

بدون تردید شما در مورد خواص پسته خام اطلاعاتی دارید؛ اما اطلاعات چندانی درباره خواص پوست پسته خشک یا همان Pistachio peel ندارید. در اینجا به شما کاربرد آن در صنایع غذایی را معرفی خواهیم کرد.

طرز تهیه مربای جالب با پوسته پسته

برای تهیه این مربا، شما به نیم کیلو پوست پسته نیاز دارید که آن را باید ۲ تا ۳ بار بجوشانید تا تلخی اش کاملاً برطرف شود. سپس پوست ها را به مدت ۵ ساعت در آب سرد قرار داده و در این مدت چندین بار آب را عوض می کنیم.

سپس شکر و آب را در قابلمه بریزید و در هنگام جوشیدن، پوست ها را به آن اضافه کنید تا چند جوش بخورد و شکر به قوام مناسبی برسد. در پایان، آبلیمو، گلاب، خلال پسته و وانیل را افزوده و با قاشق چوبی کمی هم بزنید و بعد حرارت را خاموش کنید.

روش تهیه ترشی پوست پسته

در مرحله اول، پوست پسته خشک را به مدت ۴ ساعت در آب و نمک خیس کنید، سپس آن را آبکش کرده و با آب سرد بشویید. بعد از آن، پوست ها را در آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه بپزید؛ این کار را باید دو مرتبه انجام دهید. پس از آبکش کردن، پس از سرد شدن، داخل ظرف مورد نظر خود بریزید. ادویه جات، فلفل سبز درسته و سرکه را به آن اضافه کرده و در محلی خنک به مدت ۱۵ روز قرار دهید.

کاربرد پوست پسته در حوزه پزشکی چیست؟

همان طور که به خواص پوست پسته اشاره کردیم، تمامی اجزاء پسته دارای خواص فراوانی هستند. پوست پسته نیز به خاطر ویژگی های خود، در صنعت پزشکی دارای کاربردهایی است. از جمله:

  • درمان بوی نامطبوع دهان
  • درمان بواسیر
  • درمان سکسکه
  • درمان اسهال
  • درمان التهاب معده
  • تقویت لثه ها

 

کلام آخر

پوست پسته با داشتن خواص متنوع و ارزشمند، نه تنها به عنوان یک ضایعات غذایی بلکه به عنوان یک منبع غنی از ویژگی های درمانی شناخته می شود. از خاصیت ضد التهابی و مرطوب کنندگی آن برای زیبایی پوست گرفته تا کاربردهای مختلف آن در طب سنتی، هر کدام از این خواص نشان دهنده اهمیت پوست پسته در زندگی روزمره ماست.

استفاده از خواص پوست پسته به عنوان یک منبع طبیعی و موثر می تواند بخشی از رویکردهای درمانی طبیعی ما باشد. با توجه به مطالعه و تحقیقات گسترده ای که بر روی خواص آن انجام شده، زمان آن رسیده است تا پوست پسته را فراتر از یک دورریز ببینیم و از آن به عنوان یک دارو و زیبایی طبیعی بهره برداری کنیم.

 

هشدار: این مقاله صرفا جهت افزایش اطلاعات عمومی می باشد و به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین نظر تخصصی پزشک مربوطه شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *